تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
کلیسای سنگی فنلاند

کلیسایی را تصور کنید که در زیر زمین و همانند یک سفینه ی فضایی ساخته شده است. از بالا که به آن نگاه می کنید گنبدی مسطح را می بینید که گویی دنیایی را را زیر خود پنهان کرده و با ورود به آن شگفتی ها در انتظار شما نشسته اند. کلیساهای عجیب زیادی در اقصی نقاط جهان ساخته شده ولی این یکی کاملا متفاوت و مدرن می باشد. به شهر هلسینکی در فنلاند سفر خواهیم کرد و از نزدیک به بازدید از کلیسای سنگی که به آن تمپِلیاکیو ( Temppeliaukio Church ) نیز گفته می شود خواهیم پرداخت و محو زیبایی و عجایب آن خواهیم شد.

این کلیسا به دلیل سبک و نوع معماری و همینطور شکل عجیبی که دارد مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است تا جایی که تبدیل به یکی از برترین جاذبه های گردشگری شهر هلسینکی شده است.

از دور که به این کلیسا نزدیک می شویم متحیر خواهیم شد. در نگاه اول تصور می شود که یک سفینه ی فضایی سقوط کرده و تنها سقف آن را می توان دید ولی با نزدیک تر شدن به آن مردم و گردشگرانی را می بینیم که بدون هیچ مشکلی در حال عبور و مرور و بازدید از این کلیسا هستند. دَرِ ورودیِ نسبتا عریض و جالب، ما را به داخل هدایت می کند و بعد از کمی پیاده روی خود را در دل زمین و میان این کلیسای شگفت انگیز و زیبا می یابید

به سقف بلندی که بالای سر شماست دقت کنید؛ متوجه می شوید که با مهارتی خاص ساخته شده تا از خارج به شکل یک سفینه ی فضایی به چشم بخورد. صندلی های کلیسا را می توان دید که کاملا منظم چیده شده اند و در انتها محل سخنرانی کشیش و پیانوهای نمادین به چشم می خورد.

در این کلیسا همه چیز کاملا متفاوت و جالب به نظر می رسد و دلیل آن سبک معماری آن می باشد. این کلیسا برای شاخه ی ئلوتریانیسم از مسیحیت بوده و در Töölö نزدیک هلسینکی واقع شده است.

این کلیسا توسط دو معمار و برادر به نام های تیمو ( Timo )  و تومو سوومالاینن ( Tuomo Suomalainen ) در سال ۱۹۶۹ طراحی و ساخته شده است و در اصل بطور مستقیم از تراشیده شدن سنگ ها و شکل دادن به آن ها بوجود آمده است.

تاریخ از این کلیسا می گوید

ایده ی طراحی و ساخت این کلیسا از سال های ۱۹۳۰ وجود داشته و نهایتا در سال ۱۹۶۹ ساخت کلیسا به اتمام رسیددر همان سال ها J. S. Siren معماری که در مسابقات طراحی و ساخت این کلیسا در رتبه ی اول قرار داشت مسئول ساخت همین بنا شد ولی به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ میلادی این پروژه متوقف شد ولی نه برای همیشه.

بعد از جنگ جهانی دوم مسابقه ای برای پیدا کردن بهترین معمار برای ساخت کلیسا در سال ۱۹۶۱ برگزار شد و همان دو برادری که کمی قبل تر برای شما درباره شان گفتیم برنده شدند. این دو برادر معمار مسئول ساخت کلیسا شدند ولی به دلایل اقتصادی باید یک چهارم از ابعاد کلیسا کم می کردند و در نتیجه اندازه ی کلیسا کوچکتر از طرح اصلی آن ها می شد.

در نهایت در فوریه سال ۱۹۶۸ ساخت این کلیسا آغاز و در سپتامبر سال ۱۹۶۹ ساخت آن به پایان رسید

بد نیست برای شما درباره ی اتفاقی که در زمان ساخت این کلیسا رخ داد صحبت کنیم. ۱۶ تا ۱۷ جولای سال ۱۹۶۸ بود که گروهی از دانش آموزان مسیحی برای این که هرچه سریعتر مردم و دولت فکری برای کودکان گرسنه ی نیجریه کنند با نوشتن نام بیافرا ( BIAFRA ) بر روی دیوارهای کلیسا خشم خود را ابراز کردند. این افراد عقیده داشتند که پولی که صرف هزینه ی ساخت این کلیسا می شود بهتر است برای کودکان گرسنه ی آفریقایی باشد.

معماری این کلیسا

این کلیسا از همان ابتدا و بطور کامل از دل یک کوه سنگی جامد ساخته شده و نور اصلی برای روشنایی داخل کلیسا بوسیله ی کنده کاری هایی که در سقف و اطراف آن صورت گرفته تامین می شود. برخی اوقات از این کلیسا برای برگزاری کنسرت های موسیقی استفاده می شود و دلیلش را می توان سبک معماری آن دانست زیرا صدا به شکل مناسب و آکوستیک در محیط پخش می شود و صدای اکوستیک به دلیل برخورد صوت با سطوح صاف و سخت سنگ های می باشد. در طرح اصلی این دو برادر معمار دیوارها کاملا سنگی نبود و برای جلب نظر هیئت داوران تصمیم گرفتند دیوارها را کاملا سنگی کنند.

جالب است که بدانید این کلیسا تبدیل به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر شده تا جایی که سالانه حدود نیم میلیون نفر از آن بازدید می کنند. بیشتر بازدیدکنندگان از قشر هنرمند و هنر دوست هستند.

هیچ ناقوسی در این کلیسا نصب نشده بلکه صدای آن طریق بلنگوهای الکتریکی که در داخل و خارج از کلیسا نصب شده شنیده می شود.

ارتفاع دیوارهای کلیسا از ۵ تا ۹ متر، قطر آن ۲۴ متر و ارتفاع از بلندترین نقطه تا کوتاه ترین نقطه ۱۳ متر می باشد و در سال ۲۰۰۴ این کلیسا به فهرست بناهای تحت حمایت قرار گرفت.

اطلاعاتی جالب برای گردشگران

این کلیسا تبدیل به مقصد شماره ی یک برای اهالی شهر هلسینکی و گردشگران شده است. بسیاری مخالف ساخته شدن چنین کلیسایی بودند و دلایل خاص خودشان را داشتند. ساکنان جنوب این شهر می خواستند تا کلیسایی در منطقه ی خودشان ساخته شود ولی این چنین نشد. در طرح اصلی کلیسا که توسط دو برادر معمار ارائه شد امکانات بیشتر و همینطور اندازه ی بزرگتری به چشم می خورد ولی به دلیل وضعیت اقتصادی آن دوره قرار بر این شد که هم از امکانات کمتری استفاده شود و هم اندازه ی کلیسا کوچکتر شود.

نویسنده ای به نام میل مهتالا ( Maila Mehtälä ) کتابی را درباره ی این کلیسا نوشته و در آن از متفاوت بودن و اهمیت این بنا سخن گفته و همینطور از داستان زندگی و سرگذشت دو برادر معمار نیز نوشته است.

در فصل های پر بازدید مانند تابستان تعداد بازدید کنندگان به ۸ هزار نفر در روز می رسد.

ساخت و ساز کلیسا

کلیسا در میان یک کوه و یا سنگ بزرگ گرانیت طبیعی ساخته شده و در میان محلی مسکونی قرار گرفته است. این کلیسا را می توان شبیه مقبره ی باستانی نیوگرنج در بریتانیا دانست ولی از بیرون می توان قسمت زیادی از این سازه را دید. از بالا که به آن نگاه کنید گویی سفینه ای فضایی به داخل زمین فرو رفته و تنها سقف و قسمت های بالایی آن بیرون زده است.

در داخل تمامی دیوارهای کلیسا سنگی می باشند و سالن به شکل دایره می باشد و سقف آن نیز از یک دیسک فلزی بزرگ از جنس مس می باشد. نور داخل کلیسا نیز توسط ۱۸۰ پنجره ی عمودی تامین می شود.

بالکنی مسی رنگ و مستحکم یک دید فوق العاده زیبا از فضای داخلی کلیسا از بالا ارائه می کند.

ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی ساخته ی دست بشر باعث شده اند تا این کلیسای شگفت انگیز ساخته شود و تبدیل به یکی از بهترین مقاصد برای گردشگری در کشور فنلاند شود.

مراسمی که در این کلیسا برگزار می شود

اعضای کلیسا می توانند مراسم هایی مانند عسل تعمید، عروسی و یا ختم را بصورت رایگان در این مکان برگزار کنند. حدود ۷۵۰ صندلی در این کلیسا قرار دارد. در بعضی از مواقع گردشگران نیز می توانند در این مراسم ها شرکت کنند.

در طول سال کنسرت های موسیقی کلاسیک زیادی در این کلیسا برگزار می شود

مطالب مرتبط با کلیسای سنگی فنلاند

برچسب ها

  • کلیسای سنگی فنلاند
  • کلیسای سنگی در فنلاند
  • تمپِلیاکیو
  • Temppeliaukio Church
  • هلسینکی
  • هلسینکی در فنلاند
  • هلسینکی فنلاند

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: